Viac

Dakar má veľa favoritov. Bez Rusov pôjde o veľmi sledované podujatie, hovorí Macík

Dakar má veľa favoritov. Bez Rusov pôjde o veľmi sledované podujatie, hovorí Macík
Dakar má veľa favoritov. Bez Rusov pôjde o veľmi sledované podujatie, hovorí MacíkProfimedia
Na poslednom Dakare síce skončil až siedmy, ale zakaždým má iba najvyššie ambície. Český pilot Martin Macík (33) by chcel, s blížiacim sa štartom náročných rally pretekov, dosiahnuť opäť na vrchné priečky.

Veľmi dobre vie, že ho s navigátorom Františkom Tomáškom a technikom Davidom Švandom nečaká nič jednoduché. "Myslím, že to bude najťažší Dakar, ktorý sa zatiaľ v Saudskej Arabii išiel," povedal skúsený pretekár. Doposiaľ najlepší výsledok dosiahol pred štyrmi rokmi, keď skončil štvrtý. 

O víťazstve v Maroku

"Maroko bolo poslednou časťou svetového pohára World Rally-Raid Championship. My sme sa tam vydali s novým kamiónom, Čendou (prezývka kamiónu, pozn. red.), čo bolo trochu riziko, ale zároveň veľký test pred Dakarom. Vedeli sme, že v Maroku budeme určite bojovať o prvé alebo druhé miesto v celkovom poradí šampionátu. Dosť sme si zajazdili. Dve etapy vyhral tímový kolega Kees Koolen a my sme vyhrali zvyšné tri. Všetko sme si užili a do poslednej chvíle ladili dôležité detaily. Auto ešte nešlo úplne podľa predstáv, ale po záverečných testoch už fungovalo výborne a ja ako šofér som si to užil. Okrem toho sme si zapisovali detaily, čo je potrebné smerom k Dakaru zlepšiť a na tom sa stále pracuje. Celkovo beriem Maroko za vydarený výlet. Aj vďaka tomu, že sme mali na štarte tri kamióny. Škoda tretieho, ale inak tam MM Technology brala prvé a druhé miesto." 

O konci so značkou Big Shock Racing

"Nie je veľmi čo riešiť. Na konci kalendárneho roka sa nám končí trojročná zmluva a na ďalších podmienkach sme sa nedohodli. Náš tím vyrástol, stala sa z neho nadnárodná stajňa. Všetko sa raz skončí. S Big Shock sme boli spätí 11 rokov a majiteľovi firmy patrí z mojej strany obrovské ďakujem. Bez neho by som nepretekal a za tú spoluprácu som rád. Jedna sa končí, ďalšia sa začína."

O očakávaniach na Dakare

"Pripravujem sa už na jedenásty Dakar a nie je to iné ako v predchádzajúcich rokoch. Všetci robíme všetko pre to, aby sme mali čo najlepší tím a čo najlepšiu techniku a následne logicky aj čo najlepší výsledok. Skúseností máme dostatok, no kľúčové je to, že máme nový kamión. V porovnaní s predchádzajúcimi je na inej úrovni. Je úplne nový. Verím, že vychytáme všetky detaily. Na druhej strane, ide len o techniku. Šanca, že sa niečo pokazí, tu je vždy. A čo to bude? To, samozrejme, nikto nevie. Taký je jednoducho Dakar. Stále čakáme na presné znenie trasy. Zatiaľ poznáme iba miesto štartu a cieľ."

O šanci na celkové víťazstvo 

"Ak by som dostal euro zakaždým, keď sa ma na možné víťazstvo Dakaru bez Rusov niekto spýta... Vyhrať Dakar aj bez silných súperov je nesmierne ťažká vec. Už len dôjsť do cieľa je náročné, keď si človek vezme, v akých rýchlostiach a podmienkach sa preteká. Nesmiete urobiť žiadnu chybu a musíte mať kvalitný tím, ktorý dobre funguje v krízových situáciách a k tomu špičkovú techniku. Najmä poriadnu porciu šťastia! Pre tieto okolnosti je Dakar taký ťažký a jeho víťaz veľmi cenený. Budeme bojovať, ako najlepšie dokážeme. Rovnako, ako sme bojovali posledných päť rokov. Už tak sme boli, asi aj jediným tímom, naviac súkromným, ktorý bol schopný vyvíjať tlak na Rusov. Teraz chceme tlačiť na všetkých ostatných a biť sa o najvyššie priečky. Nechajme sa prekvapiť."

O pozícii favorita 

"Asi to tak bude. Samozrejme, nie som sám. Favoritov je niekoľko. Povedal by som, že ich je pokojne aj päť, šesť. Je to Dakar. Môže sa stať čokoľvek. Minimálne polovici skúseným pretekárom sa v priebehu pretekov určite niečo prihodí. Tak to skrátka je. Človek okamžite prestane byť favoritom a o tom Dakar je. Bez dominantných Rusov v kategórii kamióniov si dovolím povedať, že to budú veľmi sledované preteky. Každý teraz vie, že môže bojovať o najvyššie priečky a nie iba o druhú päťku."

O tlaku

"Teraz ho ešte necítim. Nie som stresový typ. Podobné veci sa snažím si nepripúšťať. Na štarte to bude iné. Človek tam tlak cíti. Akýsi rešpekt a motýliky v bruchu. Už sa ma niekoľko ľudí pýtalo, či mám mentálneho trénera, ale takýto typ prípravy veľmi neuznávam. Neodsudzujem to. Ide o každého osobnú vec. Pripravujem sa sám. So svojím tímom. Veľmi mi pomáha práca, ktorú milujem. Nebojím sa povedať, že som workoholik. Vlastne to mi aj pomáha zvládať prácu pod stresom."

O nadšení z blížiaceho sa Dakaru

"Veľmi sa teším. Vždy to tak mám. Síce som už profesionál, a keď chce človek túto prácu robiť na najvyššej úrovni, nedokáže si užiť úplne všetky náležitosti okolo. Pre mňa je to ale stále zábava. Napriek tomu, že som aj ja už kedysi pochyboval a hľadal dôvody, prečo toto všetko robím. Stres, neustále vybavovanie formalít... A rovnaké to je aj pre môjho navigátora Františka Tomáška a technika Davida Švandu. Aj oni majú rodiny a normálnu prácu. V tíme je sila. Ešte väčšia odvtedy, ako sme sa rozrástli a založili značku MM Technology. Všetci si ideme za tým, čo chceme."