Dozvuky VC Kataru: Verstappenov titul oficiálne i boj s limitmi ľudského tela

Reklama
Reklama
Reklama
Ďalšie
Reklama
Reklama
Reklama

Dozvuky VC Kataru: Verstappenov titul oficiálne i boj s limitmi ľudského tela

Verstappen v Katare oficiálne potvrdil svoje víťazstvo v šampionáte.
Verstappen v Katare oficiálne potvrdil svoje víťazstvo v šampionáte.Profimedia
Max Verstappen (26) sa stal tohtoročným šampiónom Formuly 1 už po sobotňajšom šprinte pred Veľkou cenou Kataru. Rozhodnutie padlo v polovici pretekov, keďže Sergio Pérez (33) vypadol (nie vlastnou vinou) a stratil matematickú nádej na vstup do paralelného vesmíru, v ktorom by pri zmiznutí tímového kolegu vyhral všetko, čo by sa dalo a ešte by ho aj bodovo predbehol. Holanďan sa stal 11. členom klubu troj a viacnásobných majstrov. Triumf podčiarkol víťazstvom v nedeľu. Na trofej si však bude musieť ešte počkať.

Medzinárodná federácia trvá na tom, aby sa traja najlepší jazdci šampionátu zúčastnili na záverečnom galavečere, kde sa uskutoční slávnostné vyhlásenie. Tentoraz sa tak stane v Baku, kde sa Maxovi tento rok, paradoxne, nedarilo. Vtedy Pérez zvíťazil, ale jeho sebavedomé reči o boji o titul sa mu poriadne vypomstili. Verstappen si po šprinte dovolil aj zažartovať a na otázku, či vie, kto sa v sobotu tiež stal šampiónom, sebavedomo odpovedal: "Áno, môj svokor!"

Iróniou osudu je, že Nelson Piquet, otec Maxovej partnerky Kelly, nevyhral v nedeľu ani jeden zo svojich troch titulov, ako to býva zvykom - Veľká cena Caesars Palace 1981 (v Las Vegas) a Veľká cena Juhoafrickej republiky 1983 - oboje posledné preteky sezóny - sa jazdili v sobotu a práve vtedy sa Brazílčanovi podarilo vyjazdiť body, ktoré ho v hodine dvanástej posunuli pred jeho súperov Carlosa Reutemanna, respektíve Alaina Prosta.

V roku 1987 potom dokonca v piatok získal svoje posledné prvenstvo po tvrdej havárii tímového kolegu Nigela Mansella v kvalifikácii na Veľkú cenu Japonska. Angličan nemohol odjazdiť predposledné preteky, a tak bolo rozhodnuté.

Šialené podmienky

Veľká cena Kataru sa však zapíše do histórie ako preteky s vynútenými zastávkami v boxoch, keď spoločnosť Pirelli, ktorá bude pravdepodobne jediným dodávateľom pneumatík na nasledujúcich päť sezón, objavila trhliny medzi behúňom a kostrou. Napriek snahe zabrániť vysokému opotrebovaniu v podozrivej časti sa ukázalo, že pneumatiky dostávajú zabrať aj na opačnej strane, a tak bolo pre preteky nariadené, že piloti môžu na jednej súprave odjazdiť maximálne 18 kôl.

Výsledné tempo (jazdci nemuseli pneumatiky toľko šetriť) v kombinácii so stále vysokými teplotami urobili z pretekov jedny z fyzicky najnáročnejších v histórii - Esteban Ocon priznal, že počas pretekov zvracal a Logan Sargeant po prehriatí tela radšej odstúpil. Budúcoročné preteky v Lusailu sa uskutočnia až 1. decembra...

KRÁĽ VÍKENDU - Oscar Piastri

Prvýkrát v kariére vyhral preteky Formuly 1, hoci zatiaľ len šprint. V sobotu Piastri naplno využil správnu taktiku McLarenu jazdiť na stredne tvrdých pneumatikách a udržať Maxa Verstappena za sebou. V hlavných pretekoch si potom vylepšil svoj najlepší výsledok a po prvý raz skončil druhý pred skúsenejším tímovým kolegom Landom Norrisom.

PLUSOVÉ BODY - Alfa Romeo

Po katastrofálnych pretekoch v Japonsku sa Alfa tentoraz vytiahla. Tím bol jedným z troch, ktoré do Kataru priniesli vylepšenia. Nové spodné zadné krídlo pomohlo obom monopostom k vôbec prvému bodovanému umiestneniu v sezóne. Alfa tak v Pohári konštruktérov preskočila deviaty Haas.

POTLESK PUBLIKA - McLaren

O Oscarovi Piastrim už bolo povedaných niekoľko slov, ale aj tretie miesto Lando Norrisa pomohlo britskej stajni znížiť odstup za Aston Martinom len na 11 bodov a mnohí veria, že je len otázkou času, keď sa McLaren posunie na štvrté miesto v tabuľke tímov. Keď už hovoríme o čase, McLaren zaznamenal v Katare rekordnú zastávku v boxoch s časom 1,80 sekundy, čím o dve stotiny prekonal rekord v boxoch Red Bullu z GP Brazílie 2019 a to aj napriek ťažším pneumatikám.

SMOLIAR VÍKENDU - Carlos Sainz

Hoci sa do hlavných pretekov kvalifikoval až ako dvanásty, Ferrari dúfalo, že by mohol pomôcť v boji s Mercedesom o druhé miesto v Poradí konštruktérov. Avšak porucha palivového systému, ktorá sa objavila krátko pred štartom, zabránila Španielovi odštartovať...

MANÉVER VÍKENDU - Lewis Hamilton vs. George Russell

...no kolízia medzi jazdcami Mercedesu krátko po štarte mohla Ferrari upokojiť. Lewis Hamilton sa v prvej zákrute pustil do vedúceho dua Verstappen a Russell, napokon poslal svojho tímového kolegu mimo trate a sám musel odstúpiť. Russell sa nakoniec po divokom výkone dostal na štvrté miesto, vďaka čomu si Mercedes polepšil oproti Ferrari o dva body, ale mohlo to byť aj lepšie.

Hamilton sa po pretekoch ponáhľal s ospravedlnením a nehodu zobral na seba. Napriek tomu dostane pokutu 50-tisíc eur (polovica z nej je zatiaľ podmienečná) za prebehnutie cez trať smerom do boxov.