Po troch rokoch pomerne nudnej dominancie Maxa Verstappena nasledoval ročník, ktorý kráľovná motošportu už potrebovala. Postarali sa o to aj Lando Norris, tím McLaren a takisto aj dosť skoro oznámený odchod Lewisa Hamiltona z Mercedesu do Ferrari.
Norris so statusom velikána McLarenu
Keď si spomeniete na legendy McLarenu, pravdepodobne vám ako prvé napadnú mená Niki Lauda, Ayrton Senna, Alain Prost a Lewis Hamilton, ale Lando Norris si počas celého roka a aj v Abú Dabí vyslúžil právo zaradiť sa medzi tieto ikony.
Keďže Oscar Piastri sa tesne po štarte prepadol na koniec štartového poľa, nádeje McLarenu na zisk prvého Pohára konštruktérov od roku 1998 spočívali výlučne na Norrisových pleciach. Brit sa k tomu postavil čelom a napriek tlaku oboch jazdcov Ferrari vybojoval viac než cenné víťazstvo a s ním spojený tímový triumf.
Dokázal tým niečo, čo sa nepodarilo Hamiltonovi, Alonsovi ani Buttonovi. Tento úspech je o to výnimočnejší, že Norris bol vo farbách stajne od začiatku svojej pretekárskej kariéry a cesty k tomuto triumfu. Po pôsobivých prvých dvoch sezónach sa chopil šance stať sa hlavným jazdcom tímu, keď odišiel Carlos Sainz. Odvtedy sa nepozerá naspäť, neustále predvádza vynikajúce výkony a etabluje sa ako jeden z najlepších v tomto športe.
Spolu s jeho rozvojom sa rozvíjal aj celý tím, a to až do takej miery, že ani jedna strana by si nemohla užívať túto mimoriadne úspešnú sezónu bez tej druhej. To najlepšie možno ešte len príde, pretože na budúci rok sa budú snažiť o titul aj medzi jednotlivcami. Bez ohľadu na to, či Norris dokáže tento primát získať ako jazdec McLarenu, už teraz sa zapísal do ich histórie.
Ferrari a Hamilton pripravení na spoluprácu
Ferrari v Abú Dabí nedosiahlo na tímový titul, rovnako ako v roku 2021 muž, ktorý sa k nim pripojí v budúcej sezóne. Talianska značka i Hamilton však v posledných pretekoch ukázali, že sú pripravení na to, aby ich očakávaná spolupráca bola úspešná.
Scuderia síce prehrala boj s McLarenom, no pod vedením Freda Vasseura sa skutočne začala zbavovať nechcenej povesti nefunkčného tímu, ktorý má tendenciu podkopávať si vlastnú stoličku pochybnými rozhodnutiami počas pretekov. Práve fungujúca štruktúra bude hudbou pre uši Hamiltona.
V roku 2024 sa občas zdalo, že sedemnásobný majster sveta má najlepšie dni už za sebou, ale keď sa mu naskytla šanca na víťazstvo alebo pódium, opäť ožil, a tak to bolo aj v Abú Dabí. Britský jazdec predviedol asi jazdu dňa, keď sa z konca štartového poľa prebojoval na štvrté miesto vďaka skvelej rýchlosti a perfektnému predbehnutiu Russella v samom závere.
Jeho schopnosť zvýšiť výkon pri takýchto príležitostiach naznačuje že problémy v poslednom roku boli v Mercedese spôsobené skôr absenciou motivácie ako nedostatkom talentu. To by však nemal byť problém počas pôsobenia v tíme jeho snov, v ktorom chce bojovať o ôsmy titul a pre stajňu prvý od roku 2007.
Sladko-horké finále roka v Red Bulle
Ak by sme povedali, že Red Bull má za sebou zmiešanú sezónu, bolo by to slabé slovo a jej horkosladká povaha bola pekne zhrnutá v Abú Dabí. Hoci mohol oslavovať ukončenie sezóny s ďalším titulom šampióna jazdcov vo vrecku, tieto oslavy boli trochu poznačené skutočnosťou, že Sergio Pérez havaroval po štarte a Verstappen dostal 10-sekundový trest za kolíziu s Piastrim.
Slabé výkony Mexičana a Verstappenova zlosť boli problémami, ktoré Red Bull trápili počas celého roka, pričom prvý z nich spôsobil, že sa tím neudržal v boji o Pohár konštruktérov, druhý len zhoršil už aj tak toxickú atmosféru spôsobenú obvineniami Christiana Hornera.
V konečnom dôsledku možno sezónu 2024 stále považovať za úspešnú vďaka vynikajúcemu štartu a Verstappenovým schopnostiam, ale úspech stajne sa už nezdá byť taký udržateľný a nevyzerá to, že by mala dobré predpoklady na to, aby zvládla výzvy, ktoré im v roku 2025 pripravia McLaren a Ferrari.
Jeden z jazdcov Red Bullu, pravdepodobne, nebude mať skúsenosti s bojom v popredí pretekárskeho poľa, pričom Liam Lawson údajne nahradí Péreza. Verstappen v Abú Dabí a aj inde už dokázal, že keď nedominuje, dokáže byť veľmi nestály na trati aj mimo nej.