Po rokoch so šampiónom
Michael Schumacher, Fernando Alonso, Kimi Räikkönen a najnovšie aj Sebastian Vettel. Teraz sa k majstrom sveta, ktorí v F1 jazdili na Ferrari, pridá aj Lewis Hamilton. Jeho úloha? Pridať rekordný ôsmy majstrovský titul a vrátiť stajňu z Maranella na vrchol.
Až sa nechce veriť tomu, že naposledy sa Ferrari radovalo z celkového triumfu pred 17 rokmi. V roku 2007 sa stal šampiónom Räikkonen. Odvtedy sa slávna stajňa márne snaží vrátiť na najvyššie priečky. Výsledky z uplynulej sezóny však dávajú britskému jazdcovi nádej, že od nástupu Freda Vasseura začínajú ostatní brať taliansku stajňu opäť vážne. Päť víťazstiev (najviac od roku 2018) a do posledných pretekov sa bila o prvú priečku v Pohári konštruktérov.
Pre Hamiltona bol koniec v Mercedese srdcovou záležitosťou. Ale v akom inom monoposte ako vo Ferrari je možné získať tak vytúžený titul? Zaujímavá bude jeho spolupráca s Leclercom. Doteraz totiž nepriamo platilo, že monacký princ je pre stajňu pilotom číslo jeden. To sa s príchodom legendy môže veľmi rýchlo zmeniť.
Napätie vzniklo aj s jeho bývalým tímovým kolegom Sainzom, ale veľmi často obaja jazdci odchádzali ako priatelia a všetko nepríjemné zostalo na okruhu. Podarí sa Leclercovi nadviazať podobný vzťah s Hamiltonom?
Nový "kamarát" pre Maxa
Čo je horšie než naháňať Maxa Verstappena v jeho nepolapiteľnom Red Bulle? Sedieť v rovnakom monoposte a snažiť sa s ním držať krok na trati. Pokúsili sa o to Daniel Ricciardo, Pierre Gasly, Alexander Albon a svoje by mohol rozprávať aj Sergio Pérez, ktorý to v roku 2024 absolútne nezvládal.
Aj preto vedeniu britského tímu došla trpezlivosť a mexického jazdca nahradilo mladším Liamom Lawsonom, ktorý si vypýtal šancu, keď bol predminulú a minulú sezónu náhradníkom vo farbách dcérskeho RB.
Rodák z Nového Zélandu v F1 odjazdil 11 pretekov a získal šesť bodov. Upozornil na seba napríklad slovnou prestrelkou s Fernandom Alonsom, s ktorým si to neskôr ostro rozdal aj na trati. Pre pikantné slovo či manéver nechodí ďaleko a je mu jedno, či závodí s uznávanou ikonou, alebo svojimi rovesníkmi.
Oproti pokojnému Checovi, ktorý mal spoľahlivo zbierať body a robiť čiernu prácu pre Maxa, je to otočka o 180 stupňov. Možno je to však presne to, čo v Red Bulle presne hľadali. "Vďaka svojej psychickej sile je tým, kto sa vedľa Maxa s najväčšou pravdepodobnosťou udrží. V súčasnej dobe ho aj tak nikto nemôže poraziť," povedal tímový poradca Helmut Marko.
Zdržanlivosť vo Wokingu
Je najvyšší čas. Už žiadne výhovorky. Už žiadne prázdne sľuby. Prichádza sezóna, keď sa od McLarenu očakáva, že bude jedným z hlavných kandidátov na majstrovský titul. Stajňa z Wokingu už dokázala, že sa môže s Red Bullom, respektíve Verstappenom merať, že má rýchlejší monopost ako zlepšené Ferrari a disponuje dvomi špičkovými jazdcami. Tak na čo čakať?
Lando Norris by mal mať po triumfe v Pohári konštruktérov medzi svojimi cieľmi na rok 2025 tučne napísané: Ukončiť štvorročnú nadvládu holandského šampióna. Ak nie, všetko ostatné bude sklamaním. Lenže šéf tímu Zak Brown mierni očakávania ešte predtým, než samotná sezóna vôbec vypukne.
"Povedať, že budeme favoritom, by bolo arogantné. Avšak nevidím dôvod, prečo by sme nemohli byť jedným z niekoľkých favoritov. Máme tu štyri tímy, ktoré dokážu vyhrávať preteky, takže si myslím, že favoritov môže byť viac," vravel po Vianociach. Sebavedomie z toho veľmi nesrší a jeden by povedal, že nejde o dobré znamenie do nového ročníka...
Kapitola Aston Martin
Možno, že keď Adrian Newey nazrie pod pokrievku monopostu Aston Martin, kam sa od novej sezóny presunie z Red Bullu, bude neveriacky krútiť hlavou a napíše pokračovanie svojho bestselleru. Veď je považovaný za jedného z najlepších mozgov v kráľovnej motoršportu. Značná časť kreditu za veľké úspechy Red Bullu ide na jeho vrub. Teda aspoň si to drvivá väčšina ľudí myslí.
Či je to pravda, alebo nie, prípadne či už nie je Newey v 66 rokoch za zenitom, sa pokúsi zistiť tím Aston Martin, ktorý v posledných rokoch investoval masívne prostriedky do zázemia a postavil si aj vlastnú modernú továreň.
Ak niečo pre majiteľa Lawrencea Strolla nie je problém, sú to peniaze, nie výkony syna Lancea či 44-ročného matadora Alonsa. "Ešte nikdy som nemal dosť dobré auto, s ktorým by sme mohli dominovať," povzdychol si šampión z rokov 2005 a 2006 z farieb Renaultu.
Avšak budovať začne Newey až od novej sezóny, ľudia z tímu si však nerobia ilúzie, že s jeho prítomnosťou monopost okamžite zázračne zrýchli a zmenší priepasť medzi Astonom a elitou. Čo však nebude teraz, môže byť už s novými pravidlami v roku 2026…
Prichádza mladá krv
Nemáš výsledky, budúcnosť ani obchodný potenciál? Je čas ísť! Formula 1 je v tomto ohľade neúprosná, teda pokiaľ sa práve nevoláte Fernando Alonso… Avšak Kevin Magnussen, Sergio Pérez a Valterri Bottas a spolu s nimi Čou Kuan-jü a Franco Colapinto sa v seriáli F1 v blízkej dobe neukážu.
Ich miesta zaujmú mladí dravci. A štyria z nich sú z Formuly 2. Sú to Andrea Kimi Antonelli (18 rokov, Mercedes), Oliver Bearman (19 rokov, Haas), Gabriel Bortoleto (20 rokov, Kick Sauber) a Isack Hadjar (20 rokov, RB Visa Cash). Piaty v skupine je Jack Doohan, ktorý v minulosti absolvoval seriály F1 a F2, bol súčasťou juniorského programu Red Bullu a v testoch jazdil na Alpine.
Najväčšia pozornosť bude upretá na mladého Antonelliho, ktorý je známy ako obrovský talent. Taliansky mladík bol zvyknutý zbierať jeden úspech za druhým v nižších súťažiach a Toto Wolf si ho chystal do tímu už niekoľko rokov dopredu.
Lenže nadanie nie je všetko. Sotva Antonelli oslávil plnoletosť, zasadol v Monze prvýkrát do Mercedesu Rusella počas tréningu. Výsledok? Po iba 11 minútach krúženia na dráhe skončil po jazdeckej chybe v bariére, keď prepálil rýchlosť v zákrute.
Zato história Bearmana, nádeje Ferrari, je trochu iná. Debut v F1, navyše vo vozidle z Maranella, už má za sebou. V marci zaskočil za chorého Sainza v Saudskej Arábii... a? Kvalifikáciu zajazdil na 11. mieste a v pretekoch dokonca obsadil bodovanú siedmu pozíciu...