Vaculík po bronze cieli s novým ladičom na najvyššie méty: Verím, že je to iba začiatok

Reklama
Reklama
Reklama
Ďalšie
Reklama
Reklama
Reklama
Vaculík po bronze cieli s novým ladičom na najvyššie méty: Verím, že je to iba začiatok
Vaculík (vpravo) s bronzovou medailou popri striebornom Švédovi Lindgrenovi a Poliakovi Zmarzlikovi.
Vaculík (vpravo) s bronzovou medailou popri striebornom Švédovi Lindgrenovi a Poliakovi Zmarzlikovi.Profimedia
Už niekoľko rokov sa radí k svetovej elite. V ôsmich predchádzajúcich ročníkoch Speedway Grand Prix skončil najvyššie piaty v roku 2019. Okrem toho trikrát obsadil deviatu priečku a následne štyrikrát bol mimo TOP 10. Lenže aktuálna sezóna bola iná. Historická. Martin Vaculík (33) si splnil sen a dosiahol nielen svoj, ale v ére samostatnosti aj slovenský najväčší úspech na plochej dráhe. Získal bronzovú medailu.

Osem krajín, desať miest a desať podujatí. Z toho triumfy v Prahe a Cardiffe. Vo Švédsku mu víťazstvo tesne ušlo, skončil druhý a v Rige sa umiestnil na tretej priečke. Výborná forma vyniesla rodákovi zo Žarnovice 125 bodov, najviac v kariére. Druhý Lindgren ich nazbieral 150 a prvý Zmarzlik 158.

"Stále je to príjemné. Ide o historický moment pre slovenskú plochú dráhu i slovenský motošport. Som naozaj šťastný a rád, že sa mi to podarilo. Svojím spôsobom sa týmto píše história, ktorej som súčasťou. Pevne verím, že v budúcnosti príde šanca zbierku cenných kovov rozšíriť," prezradil na úvod 33-ročný pretekár svoje pocity s odstupom niekoľkých dní. Aktuálne má pred sebou zaslúžený oddych s rodinou.

A čo vlastne znamená bronz zo Speedway GP? V danom športe je to niečo ako Formula 1, teda najvyššia méta. A z individuálneho hľadiska? Ako keď Petra Vlhová triumfuje na lyžiach či Peter Sagan v cyklistike. Slovensko lepšieho plochodrážnika nemá. Nielen o tom, ale najmä o práci na vylepšení historického bronzu sa Flashscore Správy rozprávali s Martinom Vaculíkom.

Martin Vaculík v akcii.
Martin Vaculík v akcii.Profimedia

Pred semifinále v Toruni ste mali menšiu kolíziu. Nevyviedla vás z koncentrácie? 

"Prakticky ani nestojí za zmienku, bol to jemný kontakt, nič vážne. Neurobilo to so mnou nič, plne som sa sústredil na semifinále."

Hovorí sa, že posledný krok býva najťažší. Čo ste prežívali pri poslednej – potvrdzovacej jazde?

"Jazda bola super. Vedeli sme, že bronz máme. Bolo to úžasné, stačilo iba dôjsť do cieľa. Veľmi som sa tešil."

S medailou v ruke ste sa vyjadrili, že veríte, že to je iba začiatok niečoho nového a ešte lepšieho. Na čo sa môžu fanúšikovia tešiť?

"Keď sa spätne obzriem za doterajšou kariérou, každý rok má z hľadiska výkonov stúpajúcu tendenciu. Aj ja ako pretekár sa cítim neustále lepšie, čo je dôležité. S tímom mechanikov, ladičov a všetkými ľuďmi okolo mňa pracujeme na silnejších motoroch. Pochádzajú od nového ladiča, čo sa odrazilo na výsledkoch. Ladič sa postupne učí štýl pretekára. Bolo to vidieť aj počas sezóny, že sa každým podujatím stávame lepšími a silnejšími. Pevne verím, že to je iba začiatok."

Vaculík po triumfe v Cardiffe.
Vaculík po triumfe v Cardiffe.Profimedia

Mravčia robota priniesla želaný úspech. Ako dôležitá je pri tomto športe práca na detailoch? 

"Všetko musí do seba zapadnúť, len tak príde výsledok. Začnem od seba ako pretekára a potom sú mechanici, ladič či ľudia, ktorí sledujú preteky. Všímajú si, ako sa mení dráha, aký je vzduch, tlak alebo vlhkosť. Je tam naozaj množstvo aspektov, aj zapaľovanie, karburátor, prevody... Tento šport vyzerá jednoducho, ale je veľmi zložitý. Musíte myslieť na milión detailov."

Akým spôsobom sa teda môžete dopracovať k vylepšeniu bronzu?

"Od práve skončenej sezóny som začal spolupracovať s najlepším svetovým ladičom motorov na plochú dráhu. Vidím tu veľký potenciál. Vždy je to o tom, aby jazdec so svojím tímom našli čo najrýchlejšie nastavenia na danú dráhu. Keď sa to podarí, ste rýchlejší. Máte, samozrejme, viac bodov a môžete bojovať o titul. Potom by som sa rád vyvaroval chybám, chcem byť čo najviac konzistentný a pripisovať si stabilne body. Aby sa nestalo, že sme vyhrali preteky a následne sa nedostanem ani do semifinále. Je potrebné pracovať ešte tvrdšie."

Súvisia s tým aj vaše štarty, ktoré máte vyhlásené? 

"Je to taká kľúčová vlastnosť. Mám ich veľmi dobré. Snažím sa ich stále zlepšovať v podobe reflexu, posedu, prenosu váhy či ťažiska a balansu. Je potrebné sa vo všetkom tomto zdokonaľovať, keďže ide o najúčinnejšiu stránku, čo sa týka môjho štýlu jazdy."

Spokojný Vaculík s bronzovou medailou na krku.
Spokojný Vaculík s bronzovou medailou na krku.Profimedia

Oproti konkurentom ste na motorke značne vyšší. Ako vás to ovplyvňuje?

"Čím je človek vyšší, tým má prirodzené vyššiu váhu. Väčšina pretekárov sa pohybuje od 160 do 170 centimetrov. Mám 178 a tým pádom držím prísnu životosprávu na úrovni 60 kg. Nie je to jednoduché, pretože všetci ostatní sa pri tomto čísle pohybujú. V motoristickom šprinte rozhoduje stotina, milimeter. Každý gram naviac je veľmi cítiť."

Nie je to tak len o sadnutí si na motorku. Zdá sa, že musíte pracovať na komplexnej charakteristike. Ako vyzerá vaša sezóna?

"Trvá od marca do októbra. Počas tohto obdobia mám sparingy, tréningy... Od októbra do novembra prichádza čas na relax, dovolenku a načepanie síl. Od decembra sa začína príprava na nový ročník. To už som v plnom zaťažení prakticky nonstop až do októbra. Človek je v jednom rytme. Nazvime to životný štýl. Mám tam aj veľa kardia, aby som si udržal váhu. Bicyklujem, behám, cvičím jógu, stabilizačné cvičenia. Musím sa držať v ideálnej forme."

Keď sa objavil Peter Sagan a vyhrával, spôsobil ošiaľ. Ľudia ho nasledovali a začali bicyklovať. Vnímate niečo podobné aj zo svojej pozície?

"Predovšetkým už len to, že RTVS začala vysielať priame prenosy z Grand Prix, je úplne úžasné. V rámci popularizácie športu je to skvelá správa. Vnímam to veľmi pozitívne. Samozrejme, záujem vidím a cítim. V Žarnovici je Speedway Club, ktorý má svoju akadémiu. Tento rok zaznamenala nárast nových adeptov, ktorí chcú jazdiť. Taký ošiaľ, aký spôsobil Sagan, to určite nebude. Jazdiť na bicykli je v porovnaní s motoristickým športom, špecializovaným na dráhu, o niečo jednoduchšie."