Dozvuky VC Saudskej Arábie: Na pozadí vojny o moc v Red Bulle si šou ukradol Bearman

Reklama
Reklama
Reklama
Ďalšie
Reklama
Reklama
Reklama
Dozvuky VC Saudskej Arábie: Na pozadí vojny o moc v Red Bulle si šou ukradol Bearman
Bearman bol v Saudskej Arábii hlavnou hviezdou programu.
Bearman bol v Saudskej Arábii hlavnou hviezdou programu.AFP
V nepretržitom svete Formuly 1 je vždy o čom hovoriť a Finley Crebolder zo zahraničnej redakcie Flashscore Správ v tejto pravidelnej rubrike prináša svoje názory na najväčšie príbehy, ktoré sa dejú v paddocku.

Boj o prvensto možno opäť neexistoval od začiatku kvalifikácie až do konca pretekov, ale dráma Red Bullu mimo trate a ohromujúci debut Olivera Bearmana sa postarali o to, že to v Džidde nebol víkend úplne bez vzrušenia.

Tu sú moje myšlienky k Veľkej cene Saudskej Arábie.

Bitka "býkov" sa blíži k rozuzleniu

Verstappen sa postavil na stranu Marka namiesto Hornera.
Verstappen sa postavil na stranu Marka namiesto Hornera.AFP

Red Bull možno svojou dominanciou pripravuje Formulu 1 o drámu na trati, ale mimo okruhu sa im darí úplný opak - cez víkend sa v samom srdci tímu naplno rozpútala občianska vojna.

Pred príchodom do Saudskej Arábie sa vo veľkom písalo, že Max Verstappen sa v spore s Christianom Hornerom a väčšinovým akcionárom Chalermom Yoovidhyom pevne priklonil na stranu rakúsku časť stajne. Jasné potvrdenie sme dostali cez víkend, keď sa Holanďana pýtali na správy o tom, že vplyvný rakúsky poradca Helmut Marko má byť tímom suspendovaný.

"Moja lojalita voči nemu je veľmi veľká. Vždy som to vyjadril všetkým v tíme, aj všetkým vysoko postaveným ľuďom, že je dôležitou súčasťou môjho rozhodovania o budúcnosti," uviedol Holanďan. "Je veľmi dôležité, aby zostal. Mám pocit, že ak takýto dôležitý pilier odíde, a to som povedal aj tímu, že to nie je dobré ani pre moju situáciu."

Bola to odpoveď, ktorá hovorila jasnou rečou. Verstappen niekoľko týždňov odmietal verejne podporiť Hornera, ale bez váhania plne podporil Marka, čím vlastne pred celým svetom svojmu tímu naznačil, že buď obaja zostanú, alebo obaja odídu. A to je vyhlásenie, ktoré by mohlo v konečnom dôsledku ukončiť ságu, ktorá posadla F1.

Krátko po Verstappenových slovách a po vyjadrení Marka, že sa stretol s výkonným riaditeľom Oliverom Mintzlaffom, Rakúšan vyhlásil, že zostáva na svojom mieste. Teraz sa už debatuje o tom, že Yoovidhya konečne prestane chrániť Hornera a umožní jeho odvolanie pred ďalšími pretekmi v Austrálii.

Či je to pravda, alebo nie, sa ešte len uvidí. Mám však veľmi silný pocit, že Red Bull bude musieť Hornera skutočne zbaviť jeho kompetencií, ak si chce Verstappena udržať, a to rýchlo. Koniec koncov, už je zrejmé, že úradujúci šampión zostane len vtedy, ak zostane Marko, pričom Marko jasne skonštatoval, že "veci sa musia upokojiť", ak má Verstappen dodržať zmluvu až do konca.

Bearmanov oslnivý debut

Príbehom víkendu na trati bol nepochybne Oliver Bearman, ktorého Ferrari povolalo na poslednú chvíľu po tom, čo Carlosovi Sainzovi diagnostikovali zápal slepého čreva. Bearman prekonal všetky očakávania.

Osemnásťročný mladík, ktorý mal za sebou len jeden piatkový tréning, sa len tesne nedostal do Q3, ale v sobotu sa dostal do prvej desiatky. Neurobil chybu, ukázal silné tempo a posunul sa na siedmu priečku, aby sa v záverečných fázach udržal pred Lewisom Hamiltonom a Landom Norrisom.

Jazdiť prvé preteky F1 v aute, ktoré ste nikdy nešoférovali, je síce skľučujúce, ale nedá sa vyjadriť slovami, ako veľmi skľučujúce to naozaj je, keď je tým autom Ferrari. Nielenže sa pod takýmto tlakom vyhol chybám, ale bol aj skutočne rýchly. Rozdiel medzi ním a tímovým kolegom Charlesom Leclercom bol neustále menší ako rozostup medzi Verstappenom a Sergiom Pérezom z Red Bullu. Neuveriteľné.

Pred začiatkom sezóny Formuly 2 sa hovorilo len o 17-ročnej senzácii Kimim Antonellim, ktorý by mohol v budúcej sezóne nahradiť Hamiltona v Mercedese, ale Bearman svojím výkonom v Saudskej Arábii jasne ukázal, že je to hviezda, ktorá sa bezpochyby skôr či neskôr objaví na štarte F1.

Vo Ferrari pravdepodobne nebude voľná sedačka, kým Hamilton neodíde do dôchodku, ale taliansky tím urobí všetko pre to, aby mu dovtedy zabezpečil miesto v inej stajni v rámci prípravy na budúci progres. Vzhľadom na spoluprácu so Scuderiou sa zdá byť možný najmä prestup do Haasu - za ktorý už monopost testoval.

V tejto sezóne už Bearmana pravdepodobne neuvidíme mimo testov a možno niekoľkých tréningov, ale zdá sa, že sa takmer s určitosťou stane stálicou kalendára v nasledujúcich rokoch.

Obrovský krok vpred pre Haas

Keby ste Bearmanovi pred pár mesiacmi ponúkli možnosť jazdiť za Haas v roku 2025, asi by nebol príliš nadšený. Po dvoch pretekoch v sezóne to však už pre americký tím vyzerá lepšie. Očakávalo sa, že po strate šéfa tímu Günthera Steinera a technického riaditeľa Simoneho Resta počas chaotickej zimnej prestávky zostanú v úzadí štartového poľa, ale zdá sa, že urobili väčší krok vpred ako ktorýkoľvek z ich deviatich konkurentov.

Z prvých pretekov, v ktorých sa Nico Hülkenberg kvalifikoval na 10. mieste a Kevin Magnussen skončil jedenásty, si Haas odniesol veľa pozitív. V Saudskej Arábii sa potvrdilo, že obaja veteráni dostali skutočne silné pretekárske auto, keď sa spoločne snažili zabezpečiť tímu prvý bod sezóny.

Obaja jazdci sa bez väčších problémov dostali do Q2 a v pretekoch mali rýchlosť na to, aby sa od začiatku zapojili do boja v strede poľa. Spočiatku síce neboli dostatočne vpredu na to, aby bojovali o miesto v prvej desiatke, ale kombinácia odstúpenia ostatných a vynikajúcej stratégie, keď Magnussen statočne bránil, aby zdržal tých za sebou, umožnil Hülkenbergovi dostať sa do boxov a vyjsť na trať pred týmto vláčikom, zabezpečila Nemcovi neoceniteľné desiate miesto.

Pre nového šéfa tímu Ayaa Komatsua bude najviac povzbudzujúca skutočnosť, že Hülkenberg dokázal ísť dlho na svojej prvej sade pneumatík, keďže tendencia Haasu rýchlo zjazdiť pneumatiky bola v posledných rokoch Achillovou pätou stajne. Bol to problém, ktorý bránil obom jazdcom premeniť vysoké tempo na lepšie bodované pozície.

Zdá sa, že tento problém je vyriešený. Haas má teraz šieste najrýchlejšie auto a so silným motorom Ferrari a dvoma spoľahlivými jazdcami by mal byť schopný pravidelne sa umiestňovať v TOP 10, kým jeho konkurenti nezačnú zavádzať výrazné vylepšenia.

Takéto oživenie by malo veľký vplyv na celý šport, pretože by Ferrari poskytlo ideálne miesto na umiestnenie svojich nádejí, ako je Bearman. Zdalo sa, že im to bude chýbať po tom, čo Audi prevzalo Sauber. Zároveň by to ukončilo reči o tom, že Andretti odkúpil stajňu a zaujal ich miesto.

Znamenalo by to tiež, že Hülkenberg, nepochybne jeden z najrýchlejších jazdcov na štarte, by mal konečne auto, ktoré mu umožní opäť ukázať, čo v pretekoch dokáže. A to by zase mohlo mať veľké následky na zloženie tímov v sezóne 2025...

Autor článku.
Autor článku.Flashscore