Dozvuky VC USA: Verstappen jubilantom napriek neúspešnej kvalifikácii

Reklama
Reklama
Reklama
Ďalšie
Reklama
Reklama
Reklama

Dozvuky VC USA: Verstappen jubilantom napriek neúspešnej kvalifikácii

Max Verstappen a číslo 1. Nerozlučná dvojica v tejto sezóne.
Max Verstappen a číslo 1. Nerozlučná dvojica v tejto sezóne.Profimedia
Keď Maxovi Verstappenovi (26), ktorý bol doteraz jedným z najlepších jazdcov, pokiaľ ide o dodržiavanie limitov trate, po kvalifikácii na okruhu v Austine vyškrtli jeho najlepší čas (stačil by na pole position), len sa usmieval. "Nedeľa bude vďaka tomu o niečo zábavnejšia," povedal a neskôr naplnil svoje slová. V pretekoch musel predbiehať a nakoniec triumfoval po štarte zo šiesteho miesta. Bolo to jeho 50. víťazstvo v kariére.

Tento míľnik sa podarilo dosiahnuť len štyrom ďalším pilotom - Alainovi Prostovi (51), Sebastianovi Vettelovi (53), Michaelovi Schumacherovi (91) a Lewisovi Hamiltonovi (103). Rýchlejšie na túto métu siahol iba Schumacher a to v roku 2001, keď pri svojom 153. štarte získal štvrtý titul a 50. triumf vo Veľkej cene. Verstappen sa v nedeľu vydal na svoje 181. preteky.

Z taktického hľadiska to bolo zaujímavé predstavenie. Kým v sobotu Verstappen pohodlne predbehol Hamiltona v 19 kolách, tentoraz tím riešil zvláštnu reakciu brzdového pedála, čo malo za následok, že Holanďan prechádzal okruhom veľmi opatrne a v prvom stinte Hamiltonovi pred sebou nerobil problémy.

Red Bullu nehralo do kariet, že Lando Norris sa ujal vedenia veľmi skoro a jazda jeho tempom bola, pravdepodobne, o niečo rýchlejšia, ako keby na čele zostal Charles Leclerc. Mnohí tiež poukazovali na to, že Red Bull podobne ako v Singapure pristupoval k nastaveniu podvozku opatrne, aby neriskoval prílišné opotrebovanie podlahy, čo nakoniec viedlo k diskvalifikácii Hamiltona a Leclerca.

Drevená podlaha monopostov musí mať pred štartom hrúbku 10 milimetrov (s toleranciou 0,2 milimetra) a po pretekoch nesmie jej hrúbka, pre opotrebovanie, klesnúť pod 9 milimetrov. V minulosti Michael Schumacher prišiel o jedno víťazstvo pre nadmerné opotrebovanie a musel sa vzdať trofeje za VC Belgicka 1994 v prospech Damona Hilla.

Po Austine sa kontrolovali podlahy štyroch vozidiel, pričom Verstappen a nakoniec aj druhý Norris u komisárov prešli. FIA musela čeliť kritike, že medzi zvyšnými 13 autami, ktoré nakoniec došli do cieľa, mohli byť teoreticky aj ďalšie, ktoré by nesplnili limit. Navyše, tento typ kontroly prišiel veľmi neskoro (asi hodinu a pol) po pretekoch, keď tímy nemohli podať žiadne protesty, ktoré by viedli k rovnakej kontrole všetkých vozidiel...

KRÁĽ VÍKENDU - Max Verstappen

Nielenže vyhral preteky kráľovnej motoristického športu už po päťdesiaty raz, ale zároveň vyrovnal svoj doterajší rekord v počte víťazstiev v sezóne (15). Tentoraz to bolo v 18 pretekoch a s 83 % úspešnosťou je Verstappen na najlepšej ceste k ďalšiemu rekordu. Ten stále drží Michael Schumacher, ktorý v roku 2004 vyhral 13 z 18 pretekov (72,2 %), takže Maxovi stačí vyhrať raz v zostávajúcich štyroch pretekoch, aby nemeckú legendu prekonal aspoň o pol percenta.

PLUSOVÉ BODY - Williams

Bolo to po diskvalifikáciách dvoch súperov pred nimi, avšak Alex Albon a prvýkrát aj Logan Sargeant skončili na bodovaných priečkach. Strata Williamsu na šiesty Alpine je obrovská (74 bodov), ale ich desaťbodový náskok pred Alfou Romeo v boji o kráľa zvyšku štartového poľa je viac ako dobrý.

POTLESK PUBLIKA - Júki Cunoda

Miláčik publika Daniel Ricciardo sa vrátil do tímovej garáže a hneď zabodoval správnym texaským imidžom. Na trati však bodoval predovšetkým Cunoda. Japonec mal síce šťastie, že Fernando Alonso odstúpil z pretekov, čím dal tímu priestor na nasadenie mäkkej sady pneumatík pred koncom, ale podarilo sa mu zaútočiť na najrýchlejšie kolo a prvýkrát v kariére zaznamenať tento čiastkový úspech.

SMOLIAR VÍKENDU - Fernando Alonso

Jeho séria postupu do poslednej časti kvalifikácie sa v piatok skončila - v skutočnosti nepostúpil ani do Q2. Aston Martin v tréningu trpel nedostatočne odjazdenými kolami pre prehrievajúce sa brzdy a Alonso nakoniec jazdil na podlahe staršej špecifikácie, zatiaľ čo Lance Stroll mal pre porovnanie novú. Napriek tomu, že Španiel štartoval z boxov, dostal sa na body, ale poškodený podvozok znamenal koniec ďalšej série - Alonso odstúpil a premiérovo v tejto sezóne preteky nedokončil, pričom doteraz vždy bodoval.

MANÉVER VÍKENDU - Esteban Ocon vs. Oscar Piastri

Hneď v prvom kole sa Esteban Ocon dostal pred tímového kolegu Pierra Gaslyho a v sekvencii rýchlych zákrut sa príliš sústredil na svojho krajana. To, že ho Oscar Piastri predbieha z vonkajšej strany, si uvedomil, až keď bol kontakt nevyhnutný. Obaja chvíľu pokračovali, ale Ocon neskôr odstúpil pre poškodené zavesenie a Piastriho zastavil únik chladiacej kvapaliny.