Dozvuky VC Austrálie: Sainz oživil F1, zatiaľ čo Mercedes a Ricciardo našli nové dno

Reklama
Reklama
Reklama
Ďalšie
Reklama
Reklama
Reklama
Dozvuky VC Austrálie: Sainz oživil F1, zatiaľ čo Mercedes a Ricciardo našli nové dno
Carlos Sainz je momentálne jazdcom číslo jeden vo Ferrari.
Carlos Sainz je momentálne jazdcom číslo jeden vo Ferrari.Reuters
Po dvoch nudných záležitostiach na začiatku sezóny dostala Formula 1 presne to, čo si každý fanúšik želal. Impulz v podobe víťazstva Ferrari a Carlosa Sainza (29) vo Veľkej cene Austrálie oživili sezónu 2024.

Od Ferrari bolo celkom kruté, že Sainza odstavilo na vedľajšiu koľaj oznámením, že s ním nepočíta pre sezónu 2025. Vo všeobecnosti sa to však považuje za správne rozhodnutie vzhľadom na úspešné dvorenie skúsenému Lewisovi Hamiltonovi.

Aj ja si stále myslím, že to bol dobrý krok. Keby oznámili Sainzov koniec neskôr, mohlo by to spôsobiť problémy v rámci stajne. Ak však Španiel bude pokračovať v takom dobrom výkone ako v Austrálii, proces formovania novej zostavy Ferrari by sa mohol skončiť výrazným posilnením hlavných súperov.

Čo Ferrari stratí a čo môže Red Bull získať

Red Bull potrebuje druhého jazdca, ktorý dokáže vyhrávať preteky, keď sa Maxovi Verstappenovi nebude dariť. Žiaľ, Sergio Pérez sa k tejto vízii v Austrálii ani len nepriblížil. A ak to tak bude aj naďalej, rakúsky tím bude hľadať náhradu. A logicky existuje len málo atraktívnejších možností ako tá s mužom, ktorý bol od začiatku roka 2023 jediným jazdcom, ktorý Red Bull porazil.

Aby sme boli k Ferrari spravodliví, keď sa rozhodlo Sainza vyšachovať, zdalo sa veľmi nepravdepodobné, že by zamieril do Red Bullu. Avšak trápenie Daniela Ricciarda a občianska vojna v tíme, ktorá vytvorila otázniky okolo Verstappenovej budúcnosti, všetko mení.

Vyplýva to však z vyjadrení šéfa tímu Christiana Hornera po nedeľňajších pretekoch. "Niekedy sa musíte pozrieť aj mimo svojho domu. Dnes tu bol veľmi rýchly nezamestnaný pilot, ktorý vyhral. Chcem povedať, že Carlos je jediný jazdec, ktorý porazil Red Bull. Zdá sa, že je to náš nepriateľ...," povedal po Sainzovom triumfe.

Pre Sainza sa spočiatku javila ako najpravdepodobnejšia možnosť prestup do Sauberu, kde sa v roku 2026 začne éra Audi. Ak však bude pokračovať v takých výkonoch ako doteraz, môže upnúť svoje nádeje na akékoľvek voľné miesto a pokojne môže skončiť v najlepšom aute na štarte. Budúcnosť je rozhodne v jeho rukách.

A ako to vyzerá z pohľadu Ferrari? Nech je dvojica Leclerc a Hamilton akokoľvek dobrá, pustiť muža, ktorého sa vaši súperi boja a lákajú ho do svojich radov, nie je ideálne. Hoci by to pred niekoľkými týždňami nikomu nenapadlo, angažovanie Sainza v Red Bulle sa teraz zdá byť veľmi reálnou možnosťou.

Koniec trápenia Mercedesu v nedohľadne

Možnosťou, ktorá v súčasnosti nebude pre Sainza príliš lákavá, je Mercedes. Zdá sa totiž, že nemecký tím po solídnom kroku vpred z minulej sezóny nasledoval oveľa výraznejší krok späť.

Stajňa vstupuje do tohto ročníka s nádejou, že hoci nebude mať úplne rýchle auto, zostane solídnym a stabilným základom, z ktorého sa bude v priebehu sezóny monopost rozvíjať. Po troch pretekoch je však zrejmé, že inžinieri a mechanici majú k dispozícii stroj, ktorému veľmi nerozumejú.

Hamilton skončil v druhom tréningu druhý od konca po tom, čo použil nesprávne nastavenie. Potom sa nedostal ani do poslednej časti kvalifikácie. George Russell sa v nej len tak-tak vtesnal do TOP 10. Odstup od tímov, ktorým by sa stajňa chcela vyrovnať - Ferrari a McLaren - bol obrovský a zostal taký počas celých pretekov.

Jediné, čo sa tímu v posledných rokoch darilo, bolo, že dokázal zo svojich slabých strojov v deň pretekov dostať maximum vďaka spoľahlivosti a dobrej stratégii. V Albert Parku to nebol ani tento prípad. Porucha motora prinútila Hamiltona odstúpiť po 18 kolách, aby Russell havaroval v predposlednom kole a Mercedes prvýkrát od roku 2018 nevidel ani jeden zo svojich strojov v cieli.

Ak sa situácia nezlepší, mohli by nastať problémy ďaleko za hranicami aktuálnej sezóny. Stajňa potrebuje mať v roku 2025 náhradu za Hamiltona. A hoci sa v tejto súvislosti často spomínajú mená ako Sainz, Fernando Alonso a dokonca aj Verstappen, je veľmi nepravdepodobné, že by niekto z nich vkročil do tímu, ktorý v posledných rokoch preukázal neschopnosť riešiť vlastné problémy. Momentálne vyzerajú oveľa lákavejšie miesta v Red Bulle, Aston Martine a dokonca aj v budúcom Audi.

Podľa toho, ako sa veci vyvíjajú, sa zdá čoraz pravdepodobnejšie, že Mercedes v roku 2025 bude riskovať s juniorom Andreom Kimim Antonellim alebo získa niekoho z menej ambicióznej stajne. Do úvahy by prichádzali Alex Albon či Nico Hülkenberg. Už teraz je však jasné, že výkonný riaditeľ tímu Toto Wolff je pod obrovským tlakom.

Ricciardo sa blíži ku koncu

Azda jediný muž vo Formule 1, ktorý v súčasnosti pociťuje ešte väčší tlak, je Daniel Ricciardo. Vôbec sa mu nedarí a namiesto toho, aby ho povýšili späť do prvého tímu organizácie Red Bull, dosť bojuje o to, aby si udržal svoje miesto v RB.

Ricciardo dúfal, že práve v domácom prostredí sa jeho kariéra konečne vráti na správnu cestu a prvýkrát v tejto sezóne sa mu bude dariť lepšie ako jeho tímovému kolegovi Jukimu Cunodovi. Stal sa však pravý opak. Japonský jazdec bol počas celého víkendu o parník rýchlejší ako Austrálčan, čím si upevnil pozíciu silnejšieho z dvojice.

Ricciardo po kvalifikácii naznačil, že mohol byť rýchlejší, ale údajne mu to ešte definitívne neumožnilo nastavenie auta, ktoré s tímom našli. Problémom však je, že to isté hovoril aj počas svojho pôsobenia v McLarene, kde ho razantne porážal Lando Norris.

Ťažko uveriť, že niekto, kto bol kedysi viac ako rovnocenným súperom Maxa Verstappena v rovnakom aute, mohol stratiť toľko rýchlosti. Dôkazy z posledných štyroch rokov však naznačujú, že to tak skutočne je. A ak Ricciardo nedokáže opak, bude rád, ak jeho kariéra v F1 potrvá aspoň do konca sezóny.

Denník New Zealand Herald informoval, že Helmut Marko dal Austrálčanovi ultimátum: ak sa počas nasledujúcich dvoch pretekov nezlepší, nahradí ho junior Liam Lawson. Nikoho by neprekvapilo, keby sa tak stalo. Lawson je talent s veľkou budúcnosťou, ktorý už v minulej sezóne ukázal veľký potenciál, keď nahradil Ricciarda. Neexistuje dôvod, prečo by mal v aute sedieť starší jazdec, pokiaľ nie je výrazne rýchlejší.

Ak budete v najbližších pretekoch niekomu venovať pozornosť, venujte ju Ricciardovi. Zdá sa totiž, že celá jeho kariéra vo F1 môže závisieť od toho, či dokáže v najbližších týždňoch (prípadne mesiacoch) poraziť tímového kolegu Cunodu.